0 -dan 3 yaşa qədər uşaqların erkən inkişafı üçün istifadə olunan metodiklar

 

Ən gözəl inkişaf üsulları belə ani nəticələrə zəmanət vermir, yəni körpə bir ay ərzində mürəkkəb cümlələr danışmayacaq, riyazi tənlikləri həll etməyəcək və orijinal Şekspiri oxuyacaq. Seçilmiş üsula görə bir körpə ilə müntəzəm məşqlər çox vaxt aparacaq və nəticə bəlkə də yalnız bir il sonra nəzərə çarpacaq. Buna görə dərsləri kəsməyə dəyməz - hər dəfə körpə müəyyən şeyləri öyrənir və lazımi bacarıqları əldə edir. Uşağın yaddaşı çoxlu məlumat ehtiva edir və bu məlumatlar nə qədər geniş və çox yönlü olsa, körpə bir o qədər yaxşı inkişaf edir. Aşağıda müzakirə olunacaq metodların hər biri müasirdir və inkişaf mərkəzlərində həm fərdi, həm də məcmu olaraq istifadə olunur. Və hər birinin öz müsbət və mənfi cəhətləri var.    

Doman kartları. Amerikalı alim Glen Doman körpəlikdən 6 yaşına qədər uşaqların yalnız ətraf aləmi tanıya bildiklərini, ancaq 6 yaşından etibarən öyrəndiklərini müdafiə edir. Bilişsel məşqlərə 3 aydan başlamağı məsləhət görür. Uşağa xüsusi kartlar göstərilir, məsələn, "ev" sözü ilə, bir neçə saniyəlik müşahidədən sonra valideyn kartda yazılmış sözü deməlidir. Bu sistemə görə, uşaqlar sözləri tez yadda saxlayır, məlumatları mənimsəyir, eyni zamanda təsəvvürlü təfəkkürü, eşitmə və vizual yaddaşı və təxəyyül düşüncəsini inkişaf etdirir. Sözləri, nöqtələri, riyazi əməliyyatları, bitkilərin, quşların, heyvanların, məşhur insanların fotoşəkilləri və digər şəkilləri olan Domanın kartları təkcə oxumağı deyil, riyaziyyat və coğrafiyanı da öyrədir. Ancaq bütün uşaqlar bu cür fəaliyyətə hazır deyillər, çoxları sakitcə oturub kartlara baxmaq istəmir: bu valideynləri qıcıqlandırmamalıdır. Uşaqların sinir sisteminin çox miqdarda məlumatla yüklənməsi səbəbindən bəzi valideynlər bu öyrənmə sistemini bəyənmədilər.

Montessori Fəlsəfəsi Bir çox valideynlər erkən inkişafın ən maraqlı yolunun banisi Maria Montessorinin metodologiyasını bəyənirlər. Dərslər sərbəst formada keçirilir, yəni uşaqların özləri bu anda nə etmək istədiklərini və hansı əşyaları oynamaqlarını seçirlər (və eyni zamanda öyrənirlər). Burada böyüklərin əsas vəzifəsi uşağın marağını oyatmaq və lazım gələrsə kömək etməkdir. Bu seçim azadlığı körpəyə tam müstəqillik hissi verir. Sinifdəki mebel uşaqların boyuna uyğun gəlir və hər şey mövcuddur. Sinifdə uşaqlara dəqiq oynamağı öyrədən həssas məhsullar da var. Montessori metodu, hər bir uşağın şəxsiyyətini vurğulayır, burada uşaqların nailiyyətləri üçün heç bir qiymətləndirmə, müqayisə və cəza yoxdur, ancaq mükafat da yoxdur. Burada özünütənqid, insanın öz fikri də inkişaf edir.

Müəllifin konsepsiyasına görə sinif zonalara bölünür:

sensor;

riyazi;

 nitq;

 praktik həyat;

 kosmos.

Hər biri uşaqların yaşına uyğun tematik təlimatlar və materiallar mövcuddur: kitablar, piramidalar, çeşidləyicilər, qablar, fırçalar, çömçələr və s. Bir qrupda həmişə fərqli yaşda uşaqlar var: bir sinifdə, məsələn, 1 yaşdan 6 yaşa qədər uşaqlar, digərlərində - 6 ilə 12 arası. Bu, böyüklərə kiçiklərə qayğı göstərməyi öyrətmək üçün edilir və kiçiklər də öz növbəsində böyüklərdən daha sürətli öyrənirlər.

Valdorf Məktəbləri Valdorf sistemi, uşaqların fiziki inkişafına diqqəti ilə bütün dünyada məşhurdur. Burada fəaliyyətlərin çoxu hərəkətdə olur: rəqs, oyunlar, musiqi və yaradıcılıq. Oxumaq və saymaqdan daha üstündürlər, çünki sistemin qurucuları fiziki fəaliyyətə məhəl qoymadan uşağı ahəngdar şəkildə inkişaf etdirməyin mümkün olmadığını, yalnız mənəvi, fiziki və emosional inkişafı birləşdirərək uşaqların qabiliyyətlərini maksimum dərəcədə artıra biləcəyini iddia edirlər. Əlavə olaraq, heç kim uşağı bu məktəbdə yükləmir, öz sürətiylə öyrənə bilər, burada müəllimlər sürətdən çox keyfiyyət üzərində işləyir. Valdorf metodikasında uşaqlar "canlı" təbii materiallardan (gil, konuslar, daşlar, ağac və s.) hazırlanan oyuncaqlar ilə oynamalı, plastik əşyalar istifadə etməməlidir. Uşaqlara qiymətlər verilməməlidir, "kim daha ağıllı" rəqabəti yoxdur,olmamalıdır. Bu metodikaya görə uşaqların mobil telefonlardan, planşetlərdən, kompüterlərdən və digər müasir cihazlardan istifadə etməsinin qadağan edilməsi vacibdir.

Zaysev kompleksi Nikolay Zaysev, bir çox valideynlərin sevdiyi bir inkişaf üsulu da hazırladı. Bu riyaziyyat və xarici dili öyrətmək üçün asan başa düşülən vasitələrdən ibarətdir. Dərslər uşağın şəxsiyyətini fiziki və emosional cəhətdən ahəngdar şəkildə inkişaf etdirən bir oyun şəklində keçirilir. Uşaq oyuna qatılmaqdan məmnundur və proqram həm valideynlərlə birlikdə, uşaq komandasında təsirli olur. Maraqlıdır ki, bu metodikaya görə hər şeyə icazə verilir: əylənin, danışın, gülün, əl çalın, oyun materiallarını istədiyiniz vaxt dəyişin (məsələn, kubları tabletə dəyişdirərək). Yenə də bu yalnız əyləncə deyil, uşağa lazımi bilikləri çatdırmağın asan bir yoludur.

Sesil Lupanın kitabları Belçikalı aktrisa Sesil Lupan, metodunun yetərincə tamamlanmadığını düşündüyü üçün uşaq inkişaf sistemini Glen Doman materialları əsasında inkişaf etdirdi. Bu, hər bir uşağın fərdiliyini, maraqlarını və qabiliyyətlərini nəzərə alan fəaliyyətlər toplusudur. Kitablarında Sesil Lupan, doğulduğu ilk saniyələrdən etibarən yeni doğulmuş bir uşaqla ünsiyyət qurmağı məsləhət görür və körpəni aşağı qiymətləndirməməyi bildirir.  Yazıçı, ətrafdakı əşyaları böyük hərflərlə (əlbəttə ki, kağız üzərində) imzalamağı və uşağa mütəmadi olaraq ucadan söyləməyi tövsiyə edir. Maraqlıdır ki, bir çox valideynlər, Lupanın kitablarını belə oxumadan, bilinçaltı olaraq uşaqlarına Sesil Lupan sisteminə uyğun olaraq öyrədirlər, əsas fikri uşağa maksimum diqqət yetirmək, maraqlarını təmin etmək, bir çox material və dərsliklərin köməyi ilə biliklərini inkişaf etdirmək idi. Valideynlərə kitabları öz əlləri ilə hazırlanmaları tövsiyyə olunur. Məsələn, evdə hazırlanan təhsil xalçaları, kitablar, müxtəlif qıfılı lövhələr, ailə şəkilləri olan foto albomlar və s.

Nikitin metodikası Nikitinlərə görə bədən tərbiyəsi və onların inkişaf sistemi Post Sovet dövründə də bilinirdi. Onlar uşaqları öz proqramlarına görə böyütdülər, bəzən hətta təhsil üsullarının qeyri -adi olması kənar bir müşahidəçini şoka salırdı. Məsələn, Nikitinlilər təkərli kürsülərə, uşaq oyuncaqlarına və uşağın eksperimental azadlığı sevən təbiətini məhdudlaşdıran digər "uşaq həbsxanalarına" mənfi münasibət bəsləyirdi. Valideynlər uşaqlara maraqlandıqlarını etməyə icazə verirdilər və çətinliklərdə onlara kömək edirdilər. Sistem bədən tərbiyəsi və sərtləşməyə əsaslanır, bunun üçün evdə idman avadanlığı olmalıdır, üstəlik digər mebellər arasında önə çıxmamalıdır. Müəlliflər, uşağın heç vaxt tərk edilməməsi və ya biliklə yüklənməməsi fikrini təsdiqləyirlər. Valideynlər, adətən olduğu kimi, böyüklərin komandir və nəzarətçi olmayacağı oyunlarda iştirak edərək inkişafa mümkün qədər çox vaxt və enerji sərf edərək uşaqların əyləncəsinə biganə qalmamalıdırlar.

Tyulenevə görə çoxşaxəli inkişaf "Uşağın intellektual inkişafı metodu" müəllimi P.V. Tyulenev uşaqlara riyaziyyat və savad öyrədir, idman və musiqi qabiliyyətlərini inkişaf etdirir. Fəaliyyətlər yaşa görə bölünür:

  • ilk iki ay ərzində körpəyə vərəqdə sadə həndəsi formalar göstərilir;
  • 2-4 ayda uşaq heyvan və bitki aləmi, hərflər, rəqəmlər və s.
  • 4-cü aydan "oyun dövrü" aktualdır - körpə yataqdan oyuncaqlar və ya kublar atır;
  • 5-ci aydan etibarən körpə musiqi alətlərini öyrənir, onlara toxunaraq səs çıxarmağı öyrənir, bunun nəticəsində musiqi qulağı inkişaf edir;
  • 6 aydan etibarən, maqnit əlifbası ilə hərflərin inkişafı tətbiq olunur;
  • 8-ci aydan etibarən uşaq artıq hərflər gətirməlidir;
  • 10-dan isə göstərin və sonra hərflərə və ya bir sözə ad verin;
  • 1.5 -də artıq dama və şahmat oynayırlar;
  • 2 yaşında körpə hərflərdən sözləri bir araya gətirə bilir və klaviaturada yazmağı öyrənməlidir;
  • 3 yaşında uşaqlar kompüterdə gündəlik saxlamağa başlayırlar.

 Təlimat tapmaq asan olmayan inanılmaz bir texnika, amma burada hər kəs özləri üçün faydalı material tapacaq, əsas şey körpənin Tyulenevin qeyri -adi öyrənmə sisteminə reaksiyasını izləməkdir.