Müxtəlif səbəblərdən nitq inkişafında ləngiməsi olan uşaqların sayı daha da çoxalır. Ancaq nitqdə ləngimə, vaxtında aşkar edilərsə və aradan qaldırılarsa, bu o qədər ciddi problemə çevrilməz. Bu məsələdə məsuliyyət ilk növbədə valideynlərin üzərinə düşür; onlar narahatlığı hiss etməli, uşağı müayinələrə aparmalı və onun üçün ən yaxşı mütəxəssisləri seçməlidirlər. Nitq inkişafındakı geriləmə vaxtında düzəlməsə, uşaq böyüdükcə onun psixikasında da geriləmə müşahidə olunacaq, məktəbdə oxumaq və yaşıdları ilə ünsiyyət qurmaq onun üçün son dərəcə çətin olacaq.
Son iki onillikdə uşaqların psixo-emosional inkişafında müəyyən edilmiş dəyişikliklərin statistikası on qat artmışdır. Nitqin inkişafında gecikmə təfəkkürün inkişafına mane olur (psixi-nitq inkişafının ləngiməsi yaranır) və ya əksinə anadangəlmə zehni və nevroloji xəstəliklər nitqin inkişaf etməməsinə səbəb olur.
Psixi-nitq inkişafının ləngiməsi diaqnozu 5 yaşdan yuxarı uşaqlarda daha çox qoyulur, lakin orta hesabla onların 20%-də bu xəstəlik olur. Bu vəziyyət başa düşüləndir, çünki uşaq məhz bu yaşda fəal ünsiyyət qurmağa başlayır, ancaq uşaq ünsiyyətə girmədikdə valideynlər narahat olmağa başlayırlar.
Ancaq 5 yaş nitq ləngiməsinin müalicəsinə başlamaq üçün artıq gecdir. Əgər 6 yaşından əvvəl uşaq ümumiyyətlə danışmırdısa, deməli, onun sağalma ehtimalı 0,2%-dir. 7 yaşından sonra isə nitq yoxdursa, onun olması 0%-dir. Əlbəttə ki, psixi-nitq inkişafında gecikmənin müalicəsi gecikmənin dərəcəsindən və istifadə olunan metodlardan asılıdır. Ancaq valideynlər ləngimənin əlamətlərini nə qədər tez aşkar etsələr, ideal olaraq 2 yaşa qədər tam sağalma ümidi var.
Gecikmiş psixo-nitq inkişaf ləngiməsinin əlamətləri
Gecikmiş psixo-nitq inkişaf ləngiməsi (PNİL) anadangəlmə amillərdən qaynaqlanırsa, uşağın erkən yaşlarında özünü göstərməyə başlaya bilər. PNİL-in əlamətləri:
4 ay: uşaq valideynlərin sözlərinə və jestlərinə cavab vermir,gülümsəmir (bunlar həm də autizm əlamətidir);
8-9 ay: uşaq qığıldamır (eyni hecaların təkrarlanması);
1 yaş: uşaq çox sakitdir, demək olar ki, səs çıxarmır;
1.5 yaş: uşaq sadə sözlər demir ("ana", "ver") və onları anlamır, onu adı ilə çağırdıqda başa düşmür. Uşağın çeynəməsi də olmaya bilər;
2 yaş: çox məhdud sözlər toplusunu bilir və istifadə edir, başqalarının ardınca yeni sözləri təkrarlamır;
2.5 yaş: 20-dən çox söz tətbiq etmir, iki və ya üç sözdən ibarət cümlə qura bilmir, bədən hissələrinin, əşyaların adlarını başa düşmür;
3 yaş: özü sərbəst cümlə qura bilmir, böyüklərin danışdığı sadə hekayələri başa düşmür;
çox sürətli danışır, sözün sonunu "yeyir" və ya çox yavaş danışır, sözləri uzadır. Valideynin ona müraciətinə cavab olaraq, deyilənləri sanki təkrarlayır.
PNİL olan bir uşaqda hər yaşda tüpürcək ifrazatının artması müşahidə olunur, uşağın ağzı həmişə açıq qalır. Belə uşaqlarhiperaktivlik, artan aqressivlik, diqqətsizlik, yorğunluq, zəif yaddaş ilə xarakterizə olunur. Uşaq çox ləng düşünür, inkişaf etməmiş bir təsəvvürə və dar bir emosional təzahürə malik olur, həmyaşıdları ilə ünsiyyətdə böyük çətinliklər yaşayır və buna görə də onlardançəkinir. Belə uşaqlar fiziki olaraq da zəif inkişaf etmiş olurlar.
Ümumiyyətlə, uşağın danışma çətinliyi nə qədər uzunmüddətliolarsa, psixi və əqli inkişafı da bir o qədər gecikər. Çünki uşaqlar böyüdükcə, başqaları ilə dialoqlarda deyilənlərdən daha çox məlumat əldə edirlər. Bu, PNİL müalicəsini mümkün qədər erkən başlamaq üçün başqa bir səbəbdir.
Psixi inkişaf ləngiməsinin əsas səbəbləri
Psixi-nitq inkişafının ləngiməsi müstəqil xəstəlik deyil, bu beynin və mərkəzi sinir sisteminin inkişafındakı dəyişikliklərinnəticəsidir.
PNİL-in səbəbləri:
- hamiləlik dövründə ananın xəstəlikləri, dölün inkişafının pozulmasına kömək edən infeksiya, zəhərlənmə və travmalar;
- bətndəki dölün oksigen çatışmazlığı (hipoksiya);
- çətin doğuş (sürətli yaxud vaxtından əvvəl doğuş, göbək ciyəsinin boyuna dolanması), doğuş zamanı uşaq travması;
- erkən yaşda beyin xəstəliyinə səbəb olan ağır infeksiya və travmalar;
- beyin strukturasını pozan genetik və xromosom xəstəlikləri;
- erkən yaşda ağır psixotravma;
- qeyri-düzgün tərbiyə; uşağın çox güclü valideyn qayğısı altında olması yaxud qayğıdan məhrum olması. Bu səbəbdən PNİL olan uşaqlar əsasən asosial ailələrdən çıxır.
PNİL-ə səbəb ola biləcək xəstəliklər:
- mərkəzi sinir sisteminin (MSS) anadangəlmə anomaliyaları və metabolik pozuntuları;
- epilepsiya və digər ruhi xəstəliklər;
- serebral işemiya;
- hidrosefaliya;
- kəllədaxili təzyiqin artması;
- uşaq serebral iflici;
- baş beyin şişi;
- beyin damarlarının patologiyası;
- leykodistrofiya;
- likvor dinamikasının pozulması.
Bir daha vurğulayaq ki, nitq və zehni inkişafın ləngiməsi beyinfunksiyasının pozulmasına (doğuş travması, infeksiyaların təsiri), bəzi irsi xəstəliklərin mövcudluğuna (PNİL hər sonrakı nəsildəağırlaşır) və uşağın böyüdüyü əlverişsiz psixoloji iqlimə görə başverir. Buna görə yalnız PNİL-i deyil, ilk növbədə səbəblərinimüalicə etmək lazımdır.
Autizm elementləri və PNİL
Mərkəzi sinir sistemin pozulması və ya ağır infeksiyaların uşağın bədəninə təsiri nəticəsində nəinki danışma və zehni inkişafda geriləmə yarana bilir, hətta bəzi hallarda xəstəlik autizməlamətləri ilə də müşayiət olunur.
PNİL-in müalicəsi
PNİL-in müalicəsi mümkün qədər erkən yaşdan, eyni zamanda kompleks şəkildə başlamalıdır. Terapiyaya valideynlər, nevroloq, loqoped, psixoloq, refleksoloq daxildir. İnkişaf ləngiməsinindərəcəsi azdırsa, erkən müalicə yaxşı nəticə verə bilər. Müalicə nə qədər gec başlasa, uşağın normal ünsiyyət qura bilməsi və həmyaşıdları ilə birgə ümumtəhsil məktəbində təhsil ala bilməsi ehtimalı azalır.
Mütəxəssislərlə iş
Xüsusi pedaqoq iki və ya daha çox yaşı olan uşaqlar ilə məşğul olur, onun işi yaddaş, incə motor bacarıqları, düşüncə inkişafına yönəlir. Loqoped isə nitq inkişafını dəstəkləmək üçün əlavə tədbirlər, məsələn, səs və səs birləşmələrinin tələffüzünüasanlaşdıran loqopedik masaj edir. Nitq inkişafında geriləmənin psixoloji travma ilə əlaqəli olduğu hallarda, eləcə də ailədə qeyri-stabil vəziyyət olduqda, uşaq həmyaşıdları ilə ünsiyyətdənçəkindikdə uşaq psixoloqu ilə stabil işləmək lazım gəlir.
Sara Məmmədsalahova