Körpənin oturmağı və sürünməyi öyrəndiyini, ilk addımı atmağını, ilk dişinin çıxmasını bütün valideynlər səbirsizliklə gözləyirlər. Ancaq, ehtimal ki, ən çox gözlənilən hadisə uşağın ilk sözləri olur. Uşaqlar neçə yaşında danışmağa başlayırlar? Körpənin söz ehtiyatını tez bir zamanda doldurması və düşüncələrini daha dəqiq ifadə etməsi üçün nə etmək lazımdır?
Uşaq nə vaxt danışmağa başlamalıdır?
Hər şeydən əvvəl, valideynlərin uşağın heç kimə heç bir borcu olmadığını başa düşməsi vacibdir. Orta normadan çox fərqli ola biləcək daxili ritminə uyğun olaraq inkişaf edir. İlk sözləri çox erkən söyləyən bir körpədə, söz ehtiyatının genişlənməsi sonradan xeyli yavaşlayır. Əksinə, həmyaşıdlarının fonunda daha səssiz görünən uşaq birdən -birə hamısını ötüb keçə bilər.
Uşağın irəliləyişini qiymətləndirərək, başqalarının və ya tanışlarınızın hekayələrini ürəkdən qəbul etməməyi məsləhət görürük: bir çox ana və ata uşağının uğurunu çox şişirdir. Nitq inkişafının aşağıdakı əsas məqamlarını rəhbər tutmaq daha yaxşıdır (hər körpənin təqviminin,inkişafının fərdi olduğunu unutmaq).
2-4 ay
Qığıldamalar
Bu zaman körpə "qıldamağa" başlayır. Hələ danışmağa çalışmır, sadəcə nitq aparatının müəyyən hərəkətlər nəticəsində səslərə çevrir. Bu səbəbdən "qığ" tamamilə beynəlmiləldir - bu "söz" təbii olaraq ağız açmaq və bağlamaqdan əmələ gəlir.
1 yaş
İlk sözlər
İlk doğum günündə körpə ilk həqiqi sözlərini öyrənir. Bəli, bunlar olduqca sssadə "ana", "baba", "qaqa" dır, ancaq artıq yalnız səslər yığını deyildir. Uşaq sözlərin mənasını başa düşür, onları böyüklərə ünvanlayır. Tezliklə uşağın danışığı digər sadə sözlərlə tamamlanır. Məsələn, bir oyuncağı atanda az -çox aydın şəkildə qışqırır və ya bir şey almaq istədikdə "ver" sözünü aynın formada səsləndirir. Körpənin əsas söz ehtiyatı ümumiyyətlə 5-10 sözdən ibarət olur.
1-1,5 il
Söz ehtiyatını genişləndirilməsi
Hər həftə uşaq valideynlərini yeni sözlərlə sevindirir, amma ana və ata həmişə uşaqların "dialektini" anlaya bilmirlər. Fakt budur ki, körpə artıq böyüklərin nitqində bir çox sözləri fərqləndirir, ancaq bunları təkrarlaya bilmir. Beləliklə, "sıyıq" "ka" ya, "düşdü" "dü" ya, "su" "fu" ya çevrilir. Çox vaxt bir körpə eyni anda bir neçə obyekti birləşdirən konseptual sözlər işlədir. Körpələrin ilk sözlərinin toplusu isim, fel ilə məhdudlaşır.
Uşağın inkişafını qiymətləndirərkən, ilk növbədə valideynlərin dedikləri sözlərin sayını deyil, böyüklərin nitqində aydın başa düşdüyü sözlərin passiv lüğətini qiymətləndirmələri vacibdir.
1.5-2 yaş
İlk cümlələr
Bu, uşaqların daha fəal danışmağa başladığı dövrdür. Uşaq ünsiyyət üçün iki çox vacib söz öyrənir - "bəli" və "yox". Eşitdiklərini təkrarlayır, hətta bütün ifadələri xatırlaya bilir. Söz ehtiyatı əhəmiyyətli dərəcədə genişlənir və 250 və ya daha çox sözə çatır. Ətrafdakı obyektlərin adları və əsas hərəkətlər üstünlük təşkil etməyə davam edir, lakin ilk mücərrəd ifadələr görünür, məsələn, "salam" və "sağ ol".
Uşaq sözlərin birlikdə daha yaxşı işlədiyini başa düşür və ilk cümlələri düzəltməyi öyrənir. Çox qısa - cəmi 2-4 söz, ancaq istəklərini açıq şəkildə ifadə etməyə başlayır.
2-3 yaş
Tam nitq
Körpənin nitqi demək olar ki, yetkinləşir, çünki isimlərdən və fellərdən sonra digər nitq hissələri ilə əlaqəli ilk sözlər eşidilməyə başlayır. Uşaq əvəzliklərdən istifadə etməyə başlayır və eyni zamanda cisimlərin cins və formaya sahib olduğunu başa düşür. Sifətləri kəşf edir və indi nəinki obyektlərə ad verir, həm də onlara xüsusiyyətlərini ifadə edir. Sual sözləri mənimsəyir, bu və ya digər mövzuda daim suallar verməyə başlayır. Üç yaşına çatanda uşağınızla tam ünsiyyət qura bilərsiniz və söhbət sferası "yemək, oynamaq, yatmaq" mövzuları ilə məhdudlaşmır. Uşaq 800-1000 söz bilir, nənəsini ziyarət edərkən orada nə etdiyini nəql edə bilər, suallarınıza cavab verə və “yüz qat” daha artıq soruşa bilər.
Ümumiyyətlə, uşağın nitq bacarıqları inkişaf etmiş olur. Artıq yalnız uşağın söz ehtiyatını artırmağa və tələffüzünü dəqiqləşdirməyə davam edərək onların nitqini formalaşdırmaq qalır.
Uşağınızın ilk sözlərini daha sürətli söyləməsinə necə kömək edə bilərsiniz?
Danışıq zəka ilə yaxından əlaqəlidir. Valideynlər körpəni tez danışdırır və uşaq bunu etmək istəmirsə çox narahat olur. Bu gün erkən nitqin inkişafı üçün bir çox üsul var. Bəzilərini seçə və sınaya bilərsiniz, amma həddini aşmadan. Bəzən çox sıx məşqlər yan təsirlər verir - körpə həddindən artıq məlumat yükündən özünə qapana bilər və ya yalnız sevdiyi təhsil cizgi filmlərindən yeni sözlər öyrənmək istəyərək ətraf aləmlə maraqlanmağa son verə bilər. İnkişaf proqramının zərərli olub olmadığını anlamaq üçün uşağın davranışını və emosional vəziyyətini diqqətlə izləyin və mütəmadi olaraq mütəxəssislə məsləhətləşin.
Valideynlərin uşaqların ilk sözlərini daha tez eşitmələrinə kömək edəcək universal məsləhətlər var:
- Körpənin daha sürətli danışacağını düşünməyin, onunla ünsiyyət zamanı süni şəkildə sözləri qısaltmağa çalışmayın. Əksinə, doğuşdan uşağınızla müxtəlif mövzularda, hətta mücərrəd mövzularda da danışmağa çalışın.
- Körpəniz oyaqdırsa, onunla daim danışın. Oynayarkən, yemək yeyərkən və ya paltar dəyişdirərkən hərəkətlərinizi şərh edin. Gəzərkən gördüyünüz hər şey haqqında - ağaclar və çiçəklər, yollar və avtomobillər, yağış və günəş, kəpənəklər və quşlar haqqında danışın. Hər bir əşyanı təsvir edin - nə edir, hansı rəng, ölçü, miqdar, nədən hazırlanır və s. Körpəyə artıq tanış olan bir şeylə əlaqədardırsa, bu əlaqəni qeyd edin.
- Körpənin zehnində sadələşdirilmiş söz formalarını düzəltməyin. Uşaq pişiyi "ko" adlandırırsa, onu başa düşdüyünüzü təsdiq edin və düzgün deyin: "bəli, bu bir pişikdir". Və əlbəttə ki, belə sözləri özünüz icad etməyin.
- Uşaqlar danışmağa başlayanda onlara yeni biliklər əldə etmək imkanı vermək vacibdir. "Ev, park, oyun meydançası" ilə məhdudlaşmayın. Uşağınızı uşaq tədbirlərinə, zooparka, muzeylərə və yeni təcrübələr əldə edə biləcəyi digər yerlərə aparın.
- Körpənizə kitab oxuyun, şəkillər göstərin və üzərində təsvir olunanları izah edin, internetdə uşaqlar üçün videolar axtarın. Bütün bunlar uşağın nitqi mənimsəməsinə olan marağını stimullaşdırır, söz ehtiyatını genişləndirir və müxtəlif obyektlər, hərəkətlər, hadisələr, xüsusiyyətlər arasında məntiqi əlaqələr qurur.
- Uşağınızın uğurlarına görə tərifləyin. Uğurlar kiçik olsalar da.
Uşağınız danışmağa başlamazsa hansı yaşda narahat olmalısınız?
Bir daha xatırladırıq: hər bir uşaq öz fərdi xüsusiyyətlərinə malik bir insandır. Nitq inkişafının hər mərhələsinə çatma yaşı fərqli uşaqlar üçün çox dəyişir. Körpə ilk sözlərini normadan bir -iki ay sonra söyləsə - heç bir problem yoxdur. Körpənin nitq inkişafı ilə bağlı narahat olamağa aşağıdakı hallarda dəyər:
6 ay – qığıldamır;
12 ay – hecaları tələffüz etmirsə, eşitdiyi səslərə reaksiya vermir, səsləri təqlid etmir;
18 ay - ən sadə sözləri belə tələffüz edə bilmir, məsələn ana, ata;
24 ay- lüğət ehtiyyatı bir neçə sözdən ibarətdir, jest, mimika və ağlamaqla nsiyyət qurur;
36 ay – cümlə qurmur,böyüklərin ardınca sözləri təkrarlamır.
Niyə uşaq heç bir şəkildə ilk sözləri demir?
Uşağın nitq inkişafında gecikmə əlamətləri varsa, əvvəlcə tibbi problemlərin axtarışı aparılmalıdır. Beynin inkişafında (serebral iflic, autizm və digərləri) anormallıqlarla əlaqəli şərtlərə əlavə olaraq, bunlar eşitmə qüsurları və danışma aparatının fiziki qüsurları ola bilər - qırtlaq, vokal kıvrımları, udlaq, çənə əzələləri.
Əgər istisna olunarsa, çox güman ki, müvəqqəti psixoloji problemdir. Uşaq nitq inkişafı mütəxəssisinin köməyi ilə problərini aradan qaldırmaq olar.
Ailə iki dildə danışsa, uşaq nə vaxt danışmağa başlayır?
Doğuşdan bir uşaq iki dilli bir mühitdədirsə, həmyaşıdlarından daha gec danışmağa başlayacaq. Ancaq bir anda hər iki dildə! Səbəb açıqdır: bir uşaq böyüklərin fərqli hərəkətlərdə niyə müəyyən səsləri tələffüz etdiyini özü anlamalıdır və əgər bir şeyi iki sözlə adlandırsalar, "danışma" mexanizmini başa düşmək daha çətindir.
Fərqli dillərdə danışan ana və atanın olması heç də yaxşı deyil. Alternativ linqvistik bilik mənbəyi nənə, dayə və ya uşaq bağçasında yaşıd uşaqlar ola bilər. Uşağınızın körpəlikdən iki dil bilməsini təmin etmək üçün səy göstərirsinizsə, ilk sözləri gözləyərkən səbirli olun. Ancaq planlarınızda körpəyə dayənin ana dilini və ya nənənin xüsusi ləhcəsini öyrətmək daxil deyilsə, körpənin yanında ən təmiz ana dilində danışmalarını istəyin.
Uşaq ilk sözləri öyrəndi. Növbəti mərhələ hansıdır?
Danışıq ünsiyyətin əsasını təşkil edir, yəni uşağınızla ünsiyyət qurmaq və onu öyrətmək üçün qarşınızda böyük imkanlar açılır. Sualları izah edin, cavablandırın. Və heç bir halda unutmayın: yalnız danışmaq deyil, həm də qulaq asmaq, bilmək və kiçik bir insanın ehtiyaclarını nəzərə almaq vacibdir.