Məktəbəqədər (3-5 yaş)

Övladınızın 3 yaşı olanda artıq fərqli mərhələyə qədəm qoyursunuz. Məktəbəqədər dövr uşağın yeni öyrənmə vərdişləri formalaşdığı dövrdür. Bu istiqamətdə daha çox məlumat əldə etmək və övladınızın inkişafında müsbət addımlar atmaq üçün “Məktəbəqədər” bölməmizi izləyin.

Sağlamlıq

Qidalanma

İnkişafın stimullaşdırılması

Psixologiya və Qayğı

Təhlükəsizlik

Oyun və fəaliyyətlər

Məqalələr

Uşaq təhlükəsizliyi

 

5 yaşdan kiçik uşaqların ölümünün əsas səbəbinin yaralanmalar olduğunu bilirsinizmi?

Bu zədələrin çoxunun qarşısını almaq olar. Çox vaxt valideynlər övladlarının nə edə biləcəyini bilmədikləri üçün xəsarət alırlar. Uşaqlar tez öyrənir və bunu bilmədən əvvəl uşağınız tullanacaq, qaçacaq, üçtəkərli velosiped sürəcək və alətlərdən istifadə edəcək.

Uşağınız yıxılma, boğulma, zəhərlənmə, yanıqlar və avtomobil qəzalarından yaralanma riski altındadır. Uşağınız oynayarkən və araşdırarkən təhlükələri anlamır və ya "yox" u xatırlamır.

Uşağınızın qabiliyyətləri indi çox böyük olduğundan, evdə və qonşuluqda sonsuz müxtəlif təhlükəli vəziyyətlərlə üzləşəcək. Uşağınız oyun avadanlıqlarından, pəncərələrdən, pilləkənlərdən, velosipeddən yıxıla bilər. Oyun avadanlıqlarının altındakı səthin yıxılma zamanı kifayət qədər yumşaq olduğundan əmin olun.

Hər hansı bir təhlükəli əraziyə qapıları bağlayın. Pilləkənlərdə qapılardan istifadə edin və birinci mərtəbənin üstündə işlək pəncərə qoruyucuları quraşdırın. Uşağınızda ciddi bir yıxılma varsa və ya yıxıldıqdan sonra normal hərəkət etmirsə, həkiminizə müraciət edin.

Odlu silah təhlükələri

Silah olan evlərdə olan uşaqlar, özləri, dostları və ya ailə üzvləri tərəfindən vurulmaq təhlükəsi ilə üzləşirlər. Bütün silahları evdən kənarda saxlamaq ən yaxşısıdır. Silah saxlamağı seçsəniz, silahı ayrıca kilidlənmiş vəziyyətdə, boş vəziyyətdə və kilidli bir yerdə saxlayın. Əl tüfəngləri xüsusilə təhlükəlidir. Uşağın olduğu otaqda və ya qayğı göstərildiyi evlərdə silahların olub olmadığını və onların necə saxlanıldığını soruşun.

Yanıqlar

Mətbəx, xüsusən yemək bişirərkən uşağınız üçün təhlükəli bir yer ola bilər. Əgər uşağın ayaq altında isti mayelər, yağ və isti yeməklər onun üzərinə tökülə bilər və ciddi yanıqlara səbəb ola bilər. Yemək bişirərkən uşağınız üçün təhlükəsiz bir şey tapın. Unutmayın ki, mətbəx cihazları və ütülər, sobalar, divar qızdırıcıları və açıq ızgaralar kimi digər isti səthlər istifadə etməyinizdən çox sonra uşağınızı yandıra bilər. Uşağınız yanıbsa, dərhal yandırılan yerə soyuq su qoyun. Yandırılmış ərazini sərinləmək üçün bir neçə dəqiqə soyuq suda saxlayın. Sonra yanıqları quru bir sarğı və ya təmiz bir parça ilə örtün. Bütün yanıqlar üçün həkiminizə müraciət edin. Uşağınızı qaynar sudan qorumaq üçün kranın isti suyunu yoxlayın. Evinizin hər səviyyəsində, xüsusən soba və yuxu yerlərində işləyən tüstü siqnalizasiyanız olduğundan əmin olun. Siqnalları hər ay sınayın. Uzun ömürlü batareyalarla tüstü siqnalizasiyasından istifadə etmək daha yaxşıdır, amma etməsəniz, ildə ən azı bir dəfə batareyaları dəyişdirin.

Zəhərlənmələr

Uşağınız hər hansı bir çekməcəni aça və hər hansı bir maraq dairəsinə qalxa biləcək. Uşağınız tapdığı hər şeyi uda bilər. Yalnız son dərəcə zəruri olan ev məhsulları və dərmanlardan istifadə edin və onları qapaqlı və gözdən uzaq tutun. Bütün məhsulları orijinal qablarında saxlayın.

Uşağınız ağzına zəhərli bir şey qoyarsa, dərhal Toksikologiya Şöbəsinə müraciət edin. Uşağınızı qusmağa məcbur etməyin.

Avtomobil Təhlükəsizliyini Unutmayın

Avtomobil qəzaları uşağınızın həyatı və sağlamlığı üçün ən böyük təhlükədir. Uşağınızın beyninə və bədəninə vurma qüvvələri, aşağı sürətlə belə toqquşma və ya qəfil dayanma halında yaralanmalara və ya ölümə səbəb ola bilər. Bu yaralanmaların qarşısını almaq üçün, uşağınız avtomobildə hər dəfə bir avtomobil təhlükəsizlik kreslosundan düzgün istifadə edin. Çocuğunuzun oturacaqda icazə verilən ən yüksək çəkidən artıq çəkisi varsa və ya qulaqları avtomobilin təhlükəsizlik kreslosunun üstünə gəlsə, kəmər yerləşdirmə gücləndirici oturacaqdan istifadə edin. Bütün uşaqların minməsi üçün ən təhlükəsiz yer arxa oturacaqdır. Təcili vəziyyətdə, əgər uşaq ön oturacağa minməlidirsə, avtomobilin oturacağını mümkün qədər geri çəkin.

Bütün uşaqların minməsi üçün ən təhlükəsiz yer arxa oturacaqdır. Təcili vəziyyətdə, əgər uşaq ön oturacağa minməlidirsə, avtomobilin oturacağını təhlükəsizlik yastığından uzaqlaşdıraraq mümkün qədər geri çəkin. Uşağınızın küçədə oynamasına və ya üçtəkərli velosiped sürməsinə icazə verməyin. Uşağınız hasarlanmış həyətdə və ya oyun meydançasında oynamalıdır. Avtomobil yolları da təhlükəlidir. Uşağ avtomobilinizin arxasında olmadığından əmin olmaq üçün yolunuzdan çıxmazdan əvvəl avtomobilinizin arxasında gəzin. Uşağınızı arxa güzgüdən görə bilməzsiniz.

Unutmayın ki, uşağınızın həyatı və sağlamlığı üçün ən böyük təhlükə yaralanmadır.

Təhlükəsiz davranışın formalaşdırılması

Təhlükəsizlik təhlükənin olmaması deyil, ondan qorunmaqdır. Təhlükələrdən qorunmaq üçün təhlükənin haradan gəldiyini anlamaq lazımdır. Təhlükə mənbələrinin ən müxtəlif təsnifatları var, lakin əsasən iki mənbəyi var: təbii və sosial.

Mövsümi hadisələr, güclü hava dəyişiklikləri (qasırğalar, fırtınalar və s.), flora və faunanın müxtəlif dəyişiklikləri kimi təhlükələrin mənbələri təbiətlə bağlıdır. Təhlükələrin sosial mənbəyi isə insanın fəaliyyəti və onun əməyinin nəticələri ilə bağlıdır.

Məktəbəqədər yaşlı uşaqlarla işin nəticələri tərbiyəçi-müəllimin və valideynlərin öz işində seçdiyi təhlükələrin təsnifatı ilə müəyyən edilir:

  • küçələrdə və yollarda təhlükəsizlik;
  • əşya və mikroorqanizmlər;
  • gündəlik həyatda təhlükəsizlik (mikroblardan qorunma və şəxsi gigiyena qaydaları);
  • təbiətdə təhlükəsizlik (bitki və heyvan dünyası və təbii hadisələr);
  • icma ilə qarşılıqlı təhlükəsizlik;
  • yanğın təhlükəsizliyi.

Təhlükə mənbəyini dərk edən bəşəriyyət şərti olaraq iki qrupa aid edilə biləcək müxtəlif təhlükəsiz davranış qaydaları üzərində işləyir:

  • profilaktik xarakter daşıyan və mümkün təhlükəli halların qarşısının alınmasına yönəldilmiş xəbərdarlıq qaydaları;
  • təhlükəli vəziyyətdə həyat və sağlamlığın qorunmasına yönəldilmiş davranış qaydaları.

5-8 yaşlı uşaqlarla iş zamanı təhlükəsiz davranışın əsaslarının formalaşdırılması üzrə işlərin əsas məzmunu xəbərdarlıq qaydaları əsasında qurulur. Bu qaydaların əksəriyyəti uşağın real həyatında tətbiq olunur. Məsələn, mədəni gigiyena bacarıqları, nitq etiketinin formalaşdırılması çərçivəsində və ikinci qrup qaydalar (etiket vəziyyətində davranış qaydaları) ailə tərbiyəsi şəraitində daha fəal və effektiv şəkildə hazırlanır. Ona görə də müəllimlərin işi uşaqların ailələri ilə qarşılıqlı fəaliyyətlə sıx bağlıdır.

Təhlükəsizlik qaydalarının pozulmasının səbəbləri təhlükəsiz davranış əsaslarının formalaşdırılması üzrə iş sisteminin əsas istiqamətlərini müəyyənləşdirir. Bunlara aşağıdakılar daxildir:

  • uşaqlara veriləcək biliklər (təhlükələr, onların xüsusiyyətləri və yaranma səbəbləri);
  • formalaşdırılacaq bacarıqlar (təhlükədən qorumaq və təhlükəli halların qarşısının alınması);
  • təhlükəsiz yaşayış mədəniyyətinin tərbiyə edilməsi (özü, digər insanlar və ya təbiət obyektlərinin vəziyyətindən təhlükəsizliyə münasibət).

Gündəlik həyat, cəmiyyət və təbiətdə təhlükəsizlik əsaslarının formalaşdırılması bölməsində tədris prosesinin təşkili məktəbəqədər təhsilin dövlət standartlarını vurğulayan məktəbəqədər təhsilin kurrikulumuna əsaslanır.

Məktəbəqədər yaşlı uşaqların həyat fəaliyyətinin təhlükəsizliyi və sağlam həyat tərzinin formalaşdırılması üzrə hansı işlər görülməlidir?

  • uşaqların öz aralarında qarşılıqlı əlaqələrini inkişaf etdirən oyunlu vəziyyətlər

təşkil etmək;

  • böyüklərin uşaqlarla müstəqil və birgə fəaliyyətlərində tanış qaydalardan istifadə etməyə təşviq edən əşyavi-oyun mühiti yaratmaq.

Uşaqların ciddi şəkildə yerinə yetirməli olduqları davranış qaydalarını qeyd etmək və onlara təqdim etmək lazımdır, çünki onların sağlamlıq və təhlükəsizliyi bundan asılıdır. Bu qaydalar uşaqlara ətraflı izah edilməli və sonra onların yerinə yetirilməsinə nəzarət edilməlidir.

Lakin təhlükəsizlik yalnız öyrənilmiş biliklərin həcmi deyil, müxtəlif vəziyyətlərdə həmin biliklərdən istifadə edərək düzgün davranmaq qabiliyyətidir.

Bundan başqa, uşaqlar küçə və evdə gözlənilməz vəziyyətə düşə bilərlər, buna görə böyüklərin əsas vəzifəsi onlarda müstəqillik və məsuliyyətin inkişafının stimullaşdırılmasıdır. Beləliklə, uşaqlarla iş sistemli şəkildə aparılmalıdır. Təhlükəsiz davranışlarının öyrənilməsi uzun illərin işidir. Burada bir-iki söhbətlə heç nə əldə etmək olmaz. Hər bir təhlükəsiz davranış bacarığı tədricən formalaşdırılır. Tərbiyəçi-müəllim əmin olmalıdır ki, uşaq deyilən məlumatı öyrənib və ona hər şey aydındır. Təhlükəsizlik qaydalarına əməl olunması uşaqda avtomatizmə çatdırılmalıdır. Yalnız bundan sonra uşağın təhlükəsizliyinə zəmanət verilir. Lakin yadda saxlamaq lazımdır ki, ən vacib şey valideynlər, müəllimlər və ümumilikdə böyüklərin fərdi nümunəsidir.

Məktəbəqədər yaşlı uşaqların təhlükəsizliyinin təmin edilməsi iki istiqamətdə aparılmalıdır:

  • otaq və həyətdə travmatik vəziyyətlərin aradan qaldırılması;
  • məktəbəqədər yaşlı uşaqların özləri arasında təhlükəsiz davranışın inkişafı.

 

Xalidə Həmidova

Pedaqoq, UNICEF-in milli təlimçisi